Poznaj najważniejsze wskaźniki w e-commerce cz.1
Prowadzenie sklepu internetowego jest dzisiaj jednym z najbardziej atrakcyjnych sposobów na prowadzenie biznesu. Jednakże, aby odnieść sukces w tej dziedzinie, nie wystarczy jedynie stworzyć stronę internetową i sprzedawać produkty. Należy również bacznie śledzić wybrane wskaźniki e-commerce, aby ocenić stan swojego biznesu i podjąć odpowiednie kroki na drodze do rozwoju. Świadomość tych wskaźników jest kluczowa, ponieważ pozwala na bieżąco monitorować postępy oraz określać obszary, w których istnieje potrzeba poprawy.
W związku z tym, w naszym wpisie omówimy 3 najważniejsze wskaźniki e-commerce, które każdy właściciel sklepu internetowego i E-commerce Manager powinien znać, aby osiągnąć sukces w sprzedaży. Będziemy przyglądać się każdemu wskaźnikowi z osobna, wyjaśniając, jak obliczyć jego wartość, co nam pokazuje oraz jak go poprawić.
Co więcej, w celu ułatwienia obliczeń, w każdym podrozdziale wpisu znajdziecie też podręczny kalkulator, który pozwoli wam szybko i łatwo obliczyć wartość danego wskaźnika.
1. Konwersja (ang. conversion rate)
Jest to stosunek liczby użytkowników, którzy dokonali zakupu w Twoim sklepie internetowym do liczby użytkowników, którzy odwiedzili Twoją witrynę. Im wyższa konwersja, tym większe prawdopodobieństwo, że Twoja strona internetowa przyniesie zyski.
Jak policzyć?
Konwersję można obliczyć dzieląc liczbę użytkowników, którzy dokonali zakupu w Twoim sklepie internetowym przez liczbę użytkowników, którzy odwiedzili Twoją witrynę i mnożąc wynik przez 100%.
Co nam pokazuje?
Konwersja pokazuje nam, jak dobrze radzimy sobie z przekształceniem ruchu na naszej stronie internetowej w sprzedaż.
Jak ją poprawiać?
Aby poprawić konwersję, warto zwrócić uwagę na przejrzystość strony, jakość zdjęć produktów, prostotę procesu zakupowego oraz oferowanie atrakcyjnych promocji i rabatów.
Kalkulator konwersji
2. Średnia wartość koszyka (ang. Average Order Value)
Określa średnią wartość zamówienia dokonywanego przez klienta w Twoim sklepie internetowym. Średnia wartość koszyka jest ważnym wskaźnikiem, ponieważ pomaga zrozumieć, jak dobrze sprzedają się Twoje produkty i czy warto oferować pakietowe rabaty, aby zachęcić klientów do większych zakupów.
Jak policzyć?
Średnią wartość koszyka można obliczyć dzieląc całkowity przychód ze sprzedaży przez liczbę zamówień.
Co nam pokazuje?
Średnia wartość koszyka pokazuje, jak wiele średnio wydaje klient w Twoim sklepie internetowym i jak dobrze sprzedają się Twoje produkty.
Jak ją poprawiać?
Aby poprawić średnią wartość koszyka, warto oferować atrakcyjne rabaty na zamówienia pakietowe, zachęcać klientów do dodawania produktów z wyższej półki lub oferować bezpłatną dostawę przy większych zamówieniach.
Kalkulator średniej wartości koszyka
3. Współczynnik porzuceń koszyka (ang. Cart Abandonment Rate)
To wskaźnik mówiący o tym, jak wiele użytkowników, którzy dodali produkty do koszyka, nie dokonało zakupu. Współczynnik porzuceń koszyka może pomóc Ci zidentyfikować, gdzie mogą występować przeszkody w procesie sprzedaży i jak je rozwiązać.
Jak policzyć?
Współczynnik porzuceń koszyka można obliczyć dzieląc liczbę użytkowników, którzy dodali produkty do koszyka, a nie dokonali zakupu, przez liczbę użytkowników, którzy dodali produkty do koszyka i mnożąc wynik przez 100%.
Co nam pokazuje?
Współczynnik porzuceń koszyka pokazuje, w jakim stopniu klienci rezygnują z zakupów, co może sugerować problemy z procesem sprzedaży lub braki w ofercie produktowej.
Jak ją poprawiać?
Aby poprawić współczynnik porzuceń koszyka, warto zwrócić uwagę na przyczyny porzuceń koszyka, takie jak koszty wysyłki, długi czas ładowania strony, brak informacji o kosztach produktów czy skomplikowany proces płatności. Należy zadbać o zoptymalizowanie tych elementów, aby zminimalizować liczbę rezygnacji klientów z zakupów.
Kalkulator współczynnika porzuceń koszyka
Nie wystarczy jedynie zbierać i analizować dane. Ważne jest także regularne sprawdzanie wskaźników oraz zwracanie uwagi na anomalie w ich wynikach. Zbyt rzadkie lub nieregularne sprawdzanie wskaźników może prowadzić do utraty kontroli nad sytuacją, a zbyt częste lub nadmiernie reaktywne podejście może doprowadzić do nadmiernego rozproszenia uwagi i utraty skuteczności działań.
Już teraz zapraszamy do kolejnej części cyklu o wskaźnikach w e-commerce i marketingu w którym przedstawimy równie ważne wskaźniki.
Nasza firma oferuje usługi, które pozwalają na monitorowanie i analizowanie kluczowych wskaźników e-commerce, takich jak współczynnik konwersji, średnia wartość zamówienia i współczynnik porzuceń koszyka. Regularne raportowanie wyników w formie łatwych do zrozumienia raportów pozwala na szybkie zidentyfikowanie problemów i podejmowanie działań naprawczych, aby poprawić wyniki Twojego sklepu internetowego.